top of page

אנקדוטות לקראת קונצרט הקיץ

Updated: Jun 27, 2023


קונצרט קיץ מהברוק ועד ימינו

מאת: שלומי רב הון


בתאריך 24/6/23 נקיים את קונצרט סיום העונה באולם התרבות במושב שילת. התוכנית מגוונת במיטב קטעי המוסיקה מתקופת הברוק עד ימינו. ברצוני לשתף שלוש אנקדוטות הקשורות לתוכנית זו.


לפי מחקרים, בתפילה בבית המקדש נהגו לשלב שירת מקהלה בליווי כלי נגינה. עובדה זו הובילה להלחנת יצירות (וביצוע בהתאם) עבור שתי מקהלות, שניהלו דו שיח מוסיקלי ביניהן. מתכונת זו, הנקראת ״אנטיפון״, אומצה במשך השנים ע”י מיטב המלחינים. אנו נבצע בקונצרט זה ״קנצונה״ לשתי מקהלות, שהולחנה ע״י ג׳ובאני גבריאלי ועובדה לנגינתנו ע״י ניר ליסקר ועל ידי. לצורך נגינת יצירה זו נתחלק לשתי קבוצות/מקהלות.


המלחין יוזף ריינברגר, שנולד בליכטנשטיין ופעל בגרמניה במאה ה-19, הלחין מאות יצירות, כולל יצירות לעוגב סולו, יצירות למקהלה ללא ליווי, שתי סימפוניות, מוסיקה קאמרית מגוונת וקונצ׳רטים לכלי סולו. היות ואני מודע לאושר העצום שביצירותיו (ואף מבצע חלק מהן), אינני מבין ואיני יכול להסביר את העובדה, שיצירותיו לא מנוגנות בארץ ואף לא מושמעות בקול המוסיקה. אנו נבצע בקונצרט ״שיר ערב״ פרי הלחנתו, שעובד על ידי להרכב שלנו, בתקוה שנהיה החלוץ פורץ הדרך להשמעת יצירותיו.


בחיפושי אחר יצירות מעניינות עבור ההרכב, נתקלתי בהפתעה מאד מעניינת. התוודעתי ליצירה חדשה (עבורי) של מוריס ראוול: ״קדיש״ לזמרת בליווי פסנתר. מאד התפלאתי, כי ראוול לא היה יהודי, והוא לא הלחין לטקסט בעברית. שאלה נוספת היא איך הוא ״העז״, בניגוד למקובל באורתודוקסיה בה קדיש נאמר ע״י גברים בלבד, לתת את תפקיד השירה לזמרת. מאמצים רבים הושקעו במציאת תשובות לשאלות אלה, אך ללא הצלחה, ואולי טוב שכך… מייד פעלתי להשיג את התווים כדי לעבדם עבורנו.

נגינת יצירה זו תהיה מוקדשת למשכית הנדלר שלנו, שעזבה אותנו בדמי ימיה ובשיא פעילותה, ושעל שמה נקראת מקהלת הקלרינטים שלנו.


בתוכנית:

נעמי שמר ומשה וילנסקי סרנדה לממטרה

יוהן סבסטיאן באך אריה

יוזף ריינברגר שיר ערב

פרנץ שוברט רוזמונדה

הנרי פרסל שיר הקור

אנטונין דבוז׳ק מחול סלאבי מס׳ 4

ניקולו פגניני וריאציות

טומאסו ג׳ורדני בן יקר שלי

מוריס ראוול קדיש

ליאונרד ברנשטיין אמריקה

ג׳ובני גבריאלי קנצונה

יוהן שטראוס הבן טריש טראש


סולנים:

יוליה שמידט-ביחובסקי סופרן

שירה גבאי ריקוד

איגור בלבולקה קלרינט


קריין:

אלישע פרוינד


מוצ״ש 24 ביוני 2023 בשעה 21:00

אולם התרבות, רחוב הזית 2, מושב שילת

כרטיסים 50 ₪ (30 ₪ לאזרח ותיק)


תמונת כותרת: משמאל, ג׳ובני גבריאלי, יוזף ריינברגר ומוריס ראוול.

 





bottom of page